28.03. – 13.05.2021

#6
Grégoire Müller

Blonde Angel - Gregoire Müller
Grégoire Müller, Blond Angel, 84 x 59 cm, 2021

Fine Art Prints ____ CV ____ Fotos ____ Ausstellungen & Preise

DEUTSCH

Vom 28. März bis 13. Mai präsentiert der Schaukasten den figurativen Schweizer Maler Grégoire Müller. Tief verbunden mit der New Yorker Avantgarde Szene der 60er und 70er Jahre, ist der Künstler beeinflusst vom Minimalismus und der Prozesskunst. Seine Malereien greifen philosophische Themen wie existenzielle Angst als auch politische Inhalte auf.

Müllers Arbeiten sind in verschiedenen internationalen Museen und Sammlungen vertreten, darunter das Museum of Modern Art New York, das Aldrich Contemporary Art Museum, die Henry Art Gallery in Seattle, das Zürcher Kunsthaus u.a.

Eine Edition von fünf handsignierten Fine Art Prints von Blond Angel ist anlässlich der Ausstellung erhältlich.

http://www.gregoiremuller.ch/

ENGLISH

Schaukasten showcases the figurative painter Grégoire Müller from march 28th till may 13th, 2021. Deeply involved in the American avant-garde movements of the 1960s, Müller’s understanding of how art can engage us physically is rooted in Process Art and Minimalism. His works evoke questions of existential angst and struggle, but also include political content derived from newspaper images and television.

Müller’s work is found in international museums and collections, including the Museum of Modern Art New York, The Aldrich Contemporary Art Museum, the Henry Art Gallery, Seattle, the Zurich Kunsthaus i.a.

Within the exhibition five hand-signed Fine Art Prints of Blond Angel are available.

http://www.gregoiremuller.ch/

Grégoire Müller - Schaukasten

FINE ART PRINTS

Fünf handsignierte Fine Art Prints von Blond Angel sind erhältlich.
Five hand-signed fine art prints of Blond Angel are available for sale.

Preis: 750 €

In case of interest get in touch with us: info@schaukasten.berlin


CV Grégoire Müller

Grégroire Müller

DEUTSCH

Grégoire Müller wurde 1947 in der Schweiz geboren.

Nach seinem Schulabschluss 1965 ging er nach Paris, um dort Maler zu werden. Arbeiten der amerikanischen Pop Art Szene und des frühen Minimalismus, auf die Müller in der Sonabend Gallery gestoßen war, ließen ihn seinen eigenen künstlerischen Ansatz in Frage stellen. Nachdem er als Assistent des Bildhauers César gearbeitet hatte, begann Müller mit dem Schreiben über Kunst, um ein tieferes Verständnis für die Probleme seiner Zeit zu gewinnen. Als Kunstkritiker schrieb er für Pariscope, war Korrespondent für Art and Artists (London) und verfasste das französische Vorwort im Katalog zu der renommierten Ausstellung «When Attitudes Become Form» (Kunsthalle Bern, 1969), kuratiert von Harald Szeeman. Schließlich erlebte er das Auseinandergehen der Zweiten Pariser Schule (Nouvelle école de Paris) sowie die Maiproteste 1968 in Paris.

1969 zog er dann nach Soho, New York, arbeitete auf dem Bau, bevor er schließlich einer von Richard Serras Assistenten wurde. Er begann für das Artsmagazine zu schreiben und wurde bald dessen Redakteur. Daneben unterrichtete er an der School of Visual Arts.

1972, nach der Erscheinung seines Buchs The New York Avant Garde beendigte er seine Tätigkeit als Kunstkritiker und widmete sich wieder der Malerei. Seine Arbeiten wurden regelmäßig in Gruppen- und Einzelausstellungen gezeigt. Mitte der Achtziger zog er die Aufmerksamkeit zahlreicher einflussreicher Persönlichkeiten der Kunstszene auf sich, darunter der Kunsthändler Richard Bellamy und der Sammler Robert C. Scull, sowie der Kritiker der Michael Brenson (New York Times).

1987 kehrte er nach Europa zurück und richtete sich ein Atelier in einer alten Breitling Fabrik im schweizerischen La Chaux-de-Fonds ein, wo er bis heute lebt und arbeitet.

Am 20. März 2021 wurde er mit dem Prix de l’Institut neuchâtelois ausgezeichnet.

ENGLISH

Grégoire Müller was born in Switzerland in 1947.

After graduation, he moves to Paris in 1965 to be a painter. He soon finds himself facing American Pop Art and early Minimalism at the Sonabend Gallery and realizes that his approach to painting needs to be put in question. After working as an assistant with the sculptor César, he then starts writing about arts in order to better understand the issues of that time.

Art critic for the Pariscope, as well as correspondent of Art and Artists (London), he also contributes to Harald Szeeman’s epochal When Attitudes Become Form exhibition by writing the french preface. He experiences the decline of the Nouvelle École de Paris and the events of Mai 68′.

In 1969 he moves to Soho in New York, starts with construction jobs, before becoming one of Richard Serra’s assistants. He starts writing for Artsmagazine and soon becomes their Editor. He also holds a seminar at the School of Visual Arts.

In 1972, after publishing his book The New Avant-Garde he suspends all his activities as a critic to return to painting and starts showing his work regularly in group and solo exhibitions. By the mid eighties he catches the attention of legendary figures as the art dealer Richard Bellamy and the collector Robert C. Scull, as well as the New York Times’ critic Michael Brenson.

In 1987 he returns to Europe and opens a studio in the old Breitling factory in La Chaux-de-Fonds (Switzerland) where he has been living and working up to this day.

In March 2021 he was awarded with the Prix de l’Institut neuchâtelois.


Fotos

Grégoire Müller - Schaukasten
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin
4001Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin50000661_223213
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin
Grégoire Müller - Blonde Angel
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin
Grégoire Müller - Blond Angel - Schaukasten Berlin

Ausstellungen und Preise

Soloausstellungen in Galerien :

2021 Schaukasten, Berlin

2020 Atelier Grand Cargo, La Chaux-de-Fonds.

2019 Grob Gallery, Genève.

2018 Art Paris, Grob Gallery, Paris.

2016 Espace Shilling, Neuchâtel

2014 Le Labyrinthe, La Chaux-de-Fonds

2012 Galerie Jonas, Cortaillod

2011 Jason Mc Coy Gallery, New York

2009 Espace Courant d’Art, Porrentruy

2000 Galerie Numaga, Auvernier

1997 E.S.F. (Espace St. François), Lausanne

1993 Jason Mc Coy Gallery, New York

Galerie Carzaniga, Basel

Villa Turque, La Chaux-de-Fonds

1992 Galerie Fischlin, Nyon

1991 Jason Mc Coy Gallery, New York

David Grob Gallery, London

1989 Jason Mc Coy Gallery, New York.

1988 David Grob Gallery, London.

Galerie Carzaniga, Basel

1987 Jason Mc Coy Gallery, New York.

Galerie Renée Ziegler, Zürich

Galerie Artis, Monaco

1986 Gruenebaum Gallery, New York.

1984 Oil and Steel Gallery, New York.

1977 Kornblee Gallery, New York.

1976 Galerie Jean Chauvelin, Paris.

Deitcher-O’Reilly Gallery, New York.

1975 Deitcher-O’Reilly Gallery, New York.

***

Soloausstellungen Museen:

2003 Musée des Beaux-Arts, Le Locle.

2001 Musée d’Art et d’Histoire, Neuchâtel.

1992 Kunsthaus, Zürich.

1989 Palais de l’Athénée, Genève

1986 Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds.

***

Gruppenausstellungen Galerien (Auswahl) :

2017 «Nudes», Grob Gallery, Genève.

2010 Black and White, Jason McCoy gallery, New York.

2007 Options within Realism, Jason Mc Coy gallery, New York.

2004 Buetti, Müller, Varini, I Soterranei del Arte, Locarno

1999 Giovane Arte Svizzera, Villa Ciani, Lugano

1997 Grégoire Müller et Boris Vansier, Galerie Trésor d’Art, Gstaad.

1986 Telling Art, Sherry French Gallery, New York.

1985 Modern Times, Irit Krygier Gallery, Los Angeles.

1983 Just Friends: Brown -. Müller – Strautmanis, Rosenberg Gallery, New York.

1982 Contemporary Painting and Sculpture, Oil and Steel Gallery, New York.

***

Gruppenausstellungen Museen und Institutionen :

2020 De la Collection, Stanley Kubrick, Musée des Beaux Arts, Le Locle

2007 Armleder, Mosset, Müller, Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds

2001 La Grande Illusion, Musée d’Art et d’Histoire, Neuchâtel.

1998 Perspectives Romandes, Espace Arlaud, Lausanne.

1994 American Art today, Heads Only, The Art Museum of F.I.U., Miami.

1991 Extra Muros, M.B.A, Lausanne, et Musée d’Art Moderne de St. Etienne.

1987 Morality Tales, Grey Art Gallery NYU, New York. Ainsi que: Laguna Art Museum,

Los Angeles ; Wadsforth Atheneum, Hartfort (CT); The Lowe Art Museum, Miami;

Moore College of Art, Philadelphia; Musée du Québec, Montreal.

1986 The Brutal Figure, Rutgers University, Newark.

1985 Innocence and Experience, Greenville County Museum of Art (SC)

Fri Art, The Clocktower, New York.

The Political Landscape, Rutgers University, Newark (NJ)

1984 Confrontations, Henry Art Gallery, Seattle (WA).

1982 Figures of Mystery, Queens Museum, New York.

1979 Bleckner – Müller – Schnabel – Way, Hallwalls, Buffalo (NY).

1975 Biennale de Paris, Paris.

***

Öffentliche Sammlungen (Auswahl):

MoMA, New York.

Kunsthaus Zürich.

MBA, La Chaux-de-Fonds.

MAHN, Neuchâtel.

MBA, Le Locle.

Museo d’Arte, Lugano.

The Aldrich Contemporary Art Museum, Connecticut.

Fondation du Château de Jau, Perpignan.

Confédération Suisse.

Canton de Neuchâtel.

Chase Manhattan Bank, New York.

Prudential Insurance, New York.

Credit Suisse – First Boston

BCN Neuchâtel.

UBS, New York.

Schweizerische National Versicherung, Basel.

***

Preise und Stipendien:

1972 National Endowment for the Arts, Washington.

1975 Joseph James Akston Foundation, Miami.

1982 Robert C. Scull Foundation, New York.

1987 Biennale, MBA, La Chaux-de-Fonds.

1993 Pollock – Krasner Foundation, New York.

2021 Prix de l’Institut Neuchâtelois.

***

Publikationen von Grégoire Müller:

Outre de nombreux articles, il est l’auteur de textes et de livres publiés par :

Kunsthalle Bern, When Attitudes become Form (introduction en français) (1969)

Praeger New York: The New Avant-Garde. (1972)

Les Editions de l’Aire: Ramblings, Nada Mas, Insoumis, L’Emancipation ou la Dépendance,

La Maison de Morges, Sous les Pavés.. Lézards.

Editions G. d’Encre : Potences d’Anges. (2003)

Espace Courant d’Art : Noir de Nîmes. (2009)

***

À propos de Grégoire Müller :

Livres et catalogues (sélection) :

Dictionnaire Biographique de l’Art Suisse, Edmond Charrière, NZZ (1998).

Face à la Peinture, P, Rebetez, W. Tshhopp, D. Kuspitt, M. Mootoosami, R. Lüthi, M. Palomo, A. Bagnoud. Editions d’Autre Part (pour MAHN) (2000).

Abstraction in the service of Allegorical Realism, Donald Kuspitt, Daniel Skira (pour Grob Gallery) (1991)

Presse (selection):

The New York Times:

Michael Brenson, Provocative Paintings by Grégoire Muller (1986). Can Political Passion inspire Great Art ? 1985.

John Russel, Invigorating Breezes for the Fall Season (1975).

The Village Voice:

David Bourdon, Grégoire Müller at Deitcher O’Reilley (1975)

Art in America:

Gerrit Henry, Grégoire Müller at Oil and Steel (1982)

Ken Johnson, Grégoire Müller at Jason McCoy (190)

Brooke Adams, Grégoire Müller at Jason McCoy (1994)

Artnews:

Kim Levin, Grégoire Müller at Jason Mc Coy (2011)

Journal de Genève:

Philippe Mathonet, La Touche de l’Efficacité (1987)

Ainsi que de nombreux articles dans L’Impartial et dans Le Temps.

***